Tuesday 1 September 2015

Kisah meja study yg ku sayang...

Entah kenape lah skrg ni asyik throwback pasal kisah zaman kanak2 n sekolah2 dulu.. Rindunya saat itu. Kalaulah ada mesin masa, rasa nak kembali balik ke zaman itu..

Hari tu balik rumah Mak, sayu hati tengok meja study dulu2 tersadai kat bawah pokok jambu Abah. Kayunya dah reput dimakan usia. Warna masih kekal putih dan tak nampak comot, sebab takde sapa nak menjagenya dan ruang rumah Abah yg agak limited sebab tu meja ni tersadai kat bawah pokok jambu air Abah.

Meja ni meja turun temurun sebenarnya, lepas Kak Long aku pulak yg jadi Tuan meja ni sepenuhnya. Tak pun dulu kami gilir2 pakai meja ni sebab kami duk sebilik. Beza umur kami pulak 4 tahun. Agak jarak. Time Kak Long form 6, aku form 2, so aku still xde soon sgt nak menelaah buku guna meja ni. Sampailah bila Kak Long da habis sekolah akulah yg 'conquer' abis meja ni. Nak harap 2 adik laki aku guna meja ni, memang tak lah. Keje nak main je dak 2 org tu.. Lagi pulak aku pun memang sekolah harian biase, duk bawah ketiak Mak Abah sampai habis SPM. Adik aku yg 2 org tu merase gakla duk asrama, daripada aku ni, tak pernah duk asrama langsung. Sebab tu homesick yg teramat sangat time kat matrik dulu, hehehe.

Tak dapat dinafikan dulu, sebab ada meja ni lah aku rajin study. Pasal meja ni gak lah Mak kata aku ulat buku. Pasal meja ni gaklah kerja sekolah aku terurus. Terima kasih Mak, Abah kerana bagi ruang tempat kami belajar dgn selesa. Kalau tak kerana meja ni, rasanya aku tak belajar hingga ke menara gading. Dan sampai hingga ke tahap ini.

Baru2 ni aku balik rumah Mak, tengok2 meja ni dah menyembah bumi. Sebab kena bedal dgn bulldozer. Abah nak renovate rumah. Nasib baik ada gambar kenangan meja ni. Terima kasih meja atas khidmatmu selama ini. Jasamu dikenang. Budimu tak dapat ku balas. Damailah kau di sana...

2 comments:

ira zainal said...

throwback ek yatt.... alah sedih jer tengok meja belajar tu... tp itu yang buat lagi semangat nak belajar kan.... Aku punya still ada lagi kat umah dalam bilik. cuma dah tak digunakan lagi je lah....

Nurha said...

iye...huhu..ko jage bebaik tau meja tu..kenangan tuh..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...