Thursday 10 November 2011

Khasiat coklat yg berasal dari koko & Coklat Minda

Assalamualaikum.. Entri kali ini bersifat kesihatan, yg mana Nurha nak kongsi sikit cerita pasal coklat dan khasiatnya. Pasti umumnya tahu dari mana datangnya coklat bukan? Coklat berasal dari buah koko yg rasanya manis-manis masam. Biji koko tidak boleh dimakan dan biji yg mentah perlu diproses menjadi coklat. 


Koko dijadikan makanan utk tenaga kerana di dalamnya terkandung lemak, karbohidrat dan gula. Koko dikatakan berpotensi mencegah penyakit jantung kerana mengandungi antioksidan. Dalam satu kajian yg dihasilkan oleh Medical Harvard School, hasil daripada flavonoid polyphenolic dalam koko ini mempunyai potensi untuk mencegah penyakit jantung. Pengambilan koko dalam bentuk minuman dan coklat juga mampu mengurangkan tekanan darah. 

Selain daripada khasiat yang dinyatakan di atas, koko juga sinonim dgn emosi yg berkaitan dengan sayang, ceria dan rasa cinta. Tak hairanlah kalau ramai pasangan-pasangan yg merajuk di luar sana tu menjadikan coklat sebagai hadiah tanda memujuk dan berdamai.. ;)

Baru-baru ini, Nurha ada terjumpa satu produk yg berasaskan coklat sebagai medium utamanya. Readers pernah dengar tak Coklat Minda? Produk berasaskan coklat yg dihasilkan oleh Syarikat Hijrah. Nurha rasa sangat unik produk ni, sebab sebelum ini Nurha belum jumpa produk kesihatan yg berasaskan coklat untuk kesihatan. 


Produk ini dikatakan mampu utk meningkatkan dan menguatkan daya ingatan dan konsentrasi (sesuai utk pelajar semua peringkat umur), mengatasi rasa gugup, memulihkan daya kreativiti dan berfikiran negatif dan menghindar rasa give-up. Berdasarkan kebaikannya, sudah tentu Coklat Minda ini dirumus khas utk golongan pelajar. Bahan asas Coklat Minda ialah koko, pegaga, kacang soya dan susu kuda (kerana dikatakan susu kuda menyamai susu manusia).

Selain itu, terdapat juga produk lain keluaran Hijrah utk kesihatan lelaki dan perempuan iaitu, Chocollagen dan ChocMirifica. Untuk info lanjut mengenai produk ini, readers boleh teruskan membaca di http://www.coklatminda.com/products.asp

Nurha tak sabar nak try Chocollagen ni cepat2, nak tengok hasilnya.. Bacalah khasiatnya tu, macam tertarik dan menarik je kan. Jom readers, kita try ramai2, tgk hasilnya. Kalau ok, nak recommend kat kawan2 dan saudara mara..
 

3 comments:

Unknown said...

nice info!

Nurha said...

thanx!

Anonymous said...

mr. curious
maaf bertanya..jadinye cmne ngn pggunaan chcocollagen ni ye?positif ke? :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...