Wednesday 3 January 2018

Umur berapa patut sekolahkan anak?

Assalamualaikum. Selamat Tahun Baru 2018 buat semua pembaca blog Nurha. Lama tak kedengaran berita. Memang tahun 2017 tahun yang banyak meninggalkan kenangan manis, kenangan pahit, kisah suka, kisah duka. Apapun hidup perlu diteruskan. Buang yang keruh, ambil yang jernih. Yang buruk kita jadikan iktibar, yang baik kita ambil teladan. Tutup buku lama, buka buku baru. Yang penting kena positif selalu. Eh, ke laut pulak, hihi.

Sebenarnya hari ni Nurha nak cerita pasal pengalaman Nurha hantar anak ke sekolah. Ramai yang tanya umur berapa yang sesuai untuk kita hantar anak ke sekolah? Topik ni nampak berat, tapi sebenarnya agak ringan. Bagi pendapat Nurha sendiri, umur 4 tahun ialah masa yang sesuai untuk mula hantar anak ke sekolah. Time ni dorang dah mula nak pegang-pegang pensel, nak ada ramai kawan, tengah rancak bercerita dan berbual, that's why bagi pendedahan awal, time ni lah nak bagi expose pada anak-anak kita dengan dunia luar.

Ramai juga yang tak bersetuju sebab umur 4 tahun ada lagi yang belum putus pampers, belum pandai berdikari. Eh, takpe tau, umur 4 tahun kalau kita hantar anak kita ke sekolah dorang dah pandai berdikari, makan suap sendiri, basuh tangan sendiri, susun kasut kat rak sendiri. Ibu bapa tak perlu risau, percayakan kebolehan anak-anak kita, jangan terlalu manjakan pulak nanti dorang pulak naik lemak. 

Biarlah macam mana liat pun dorang nak bangun pagi, takpe. Itu ujian awal, nanti dah lama-lama dorang akan rasa mudah nak bangun pagi, rasa lebih berdisiplin. Bagi yang ada adik pula, dorang seakan abang kakak dah kat nursery bila pandai jaga adik dan tengokkan adik. 

Sekolah 4 tahun lebih kepada "playschool" so jangan risau kalau dorang tak boleh bawak ye. Kalau dah 5 tahun nanti, dorang akan terbiasa, lebih cepat pick-up, kemahiran motor halus dan kasar dah makin baik. InshaAllah, jika niat kita baik, nak bagi dorang ilmu, Allah akan permudahkan urusan kita. Yang penting doa kita yang menjadi keramat hidup mereka mestilah berterusan. Bagi sokongan padu, pujilah mereka sebanyak mana yang boleh.

Sekian dulu coretan Nurha, jumpa lagi next entri.


Fahim hari kedua kat nursery bagi tahun 2018. Tekun betul, hehe

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...